Tak trochę na przekór, trochę dla odreagowania, i nieco dla śmiechu, przygotowałam dla dzieci szyfrowankę na temat zdalnego nauczania. Hasło nie każdemu może przypaść do gustu, ale tak się w tym tygodniu z dziećmi czujemy. Zdalne nauczanie jest do bani! Nie na co dzień, bo widzimy i zalety takiej nauki. Jednak wad ma równie sporo.
Dodawanie i odejmowanie pisemne na dużych liczbach
szyfrowanka do wydrukowania
Wszyscy wiemy jaka jest sytuacja. Pandemia oraz ograniczenia z nią związane trwają. Dzieci do szkół nie chodzą. Codziennie próbują uczyć się w domach, czasem z lepszym, a czasem z gorszym skutkiem. A już na pewno z mniejszą motywacją.
Niezależnie od naszego stanowiska w sprawie zdalnego nauczania, stało się ono dla wielu z nas codziennym wyzwaniem. Z różnych względów, w naszym przypadku ta codzienność nie wprowadziła drastycznych różnic. Ale muszę przyznać, że nawet dla nas, tak przyzwyczajonych do częstej konieczności edukacji domowej, ciągnące się tygodnie przebywania ciągle we własnym towarzystwie, z ograniczonymi kontaktami, czasem wywołują nerwicę.
Dla lekkiego rozładowania emocji proponujemy Wam szyfrowankę matematyczną z hasłem związanym z nauczaniem zdalnym. Wszystkim nam trochę brakuje szkoły, a jeszcze bardziej sporej dawki ruchu, dlatego hasło jest negatywne. Zwróćcie na to uwagę, bo może nie każdemu dziecku będzie odpowiadała taka karta pracy?
Na czym polega zadanie?
Po pierwsze – jest to szyfrowanka, a zatem zabawa w odszyfrowywanie zakodowanej wiadomości. W tym przypadku każda litera z hasła została zamieniona na dużą liczbę. Następnie, każda z tych liczb została zamieniona na działanie matematyczne – dodawanie i odejmowanie na dużych liczbach. Składniki sumy oraz odjemne i odjemniki, zakodowałam w kolejnej tabeli (pierwsza w pliku).
Aby rozwiązać zadanie, dzieci muszą przejść odwrotną drogę. W pierwszej kolejności musimy znaleźć w pierwszej tabeli zakodowane liczby. Ponieważ pracujemy na dużych liczbach, najłatwiej działania będzie wykonać w słupku. Dlatego, zarówno składniki sumy (dodawanie pisemne), jak i odjemne i odjemniki (odejmowanie pisemne), zapisujemy w kratkach w taki sposób, aby jedności były zapisane pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami, setki pod setkami, tysiące pod tysiącami, i dziesiątki tysięcy, pod dziesiątkami tysięcy. W tabelkach zostawiłam na tyle dużo miejsca, aby dzieci nie potrzebowały dodatkowego notesu do liczenia. Mogłoby to utrudnić im odczytanie hasła.
Po wykonaniu dodawania lub odejmowania pisemnego, otrzymujemy jego wynik. W tablicy kodowej znajdującej się na końcu pliku, znajduje się alfabet, w którym litery zostały przypisane różnym liczbom. Dla utrudnienia, a raczej ćwiczenia spostrzegawczości, liczby nie są ułożone w kolejności, ani rosnącej, ani malejącej. Postawiłam na chaos, który muszą opanować dzieciaki. Nasze stwierdziły, że była to najtrudniejsza część zadania 😉
Po odkodowaniu hasła, wspólnie zastanawiamy się nad tym, czy zgadzamy się z nim, czy może jednak nie. Trzeba przyznać, że odpowiedzi padają różne. Dzieci na prawdę różnie odbierają zdalną naukę w domu. Taka karta pracy może stać się wstępem do dalszej rozmowy na ten temat. Tak przynajmniej ja to przeprowadziłam. A co Wy myślicie na ten temat?
Jakiś czas temu zdecydowałam się przygotować angielską wersję naszej strony z pomocami dydaktycznymi dla dzieci. Pod tym adresem znajdziecie karty pracy z matematyki z opisem w języku angielskim.
Some time ago I decided to prepare an English version of our website with teaching aids for kids. At this address you will find printable math worksheets for kids with descriptions in English.