Kolejny raz dzielę się z Wami naszymi ćwiczeniami matematycznymi. W ciągu ostatnich miesięcy nie miałam możliwości przygotowywania nowych materiałów, i nie wiem, czy coś się w tym zakresie zmieni, ale dziś publikuję pomysł z ostatniego weekendu.
Kolejność działań w zakresie 100
Krzyżówka matematyczna, którą tu widzicie, została przygotowana dla 4-klasisty. Nic nie stoi jednak na drodze, aby zaproponować je młodszemu dziecku. Córka aż się rwie, do tego zadania, choć ma jeszcze niewielkie pojęcie o potęgach. I tak, mamy tu również do czynienia z potęgami, choć tymi najprostszymi, kwadratami i sześcianami. Poza tym, całkiem tradycyjnie, dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie, oraz pierwsze nawiasy.
Musimy pamiętać o kolejności działań:
- najpierw to co w nawiasie,
- później potęgi,
- następnie mnożenie i dzielenie według kolejności, w jakiej występuje w równaniu,
- a na końcu dodawanie i odejmowanie.
Dzisiejsza krzyżówka matematyczna jest układem równań. Nie jest to zabawa w stylu węża matematycznego, dlatego obie strony równania muszą być sobie równe. Jest to podejście matematyczne, ale zaznaczam tą informację, ponieważ osoby przyzwyczajone do zabaw matematycznych z uproszczoną matematyką mogą mieć z tym niewielkie problemy.
Dla przykładu, rozwiążemy równanie:
4·5=x·10 ⇒ 20=x·10 ⇒ 20=2·10 ⇒ x=2
Na drugiej stronie pliku pdf znajdziecie rozwiązanie zadania.
Pani Anno,
serdecznie dziękuję za ciekawe materiały z matematyki wykorzystałam je dla moich córek. Pozdrawiam Asia
super, dziękuję za ciekawe pomoce