Na początku przedstawię jak w założeniu powinno wyglądać nauczanie czytania małych dzieci. Nie zawsze się to sprawdza, ale warto wiedzieć co daje najlepsze efekty.
Wprowadzenie sesji
Zaczynacie powoli. Tak żeby zainteresować dziecko nową zabawą. Pierwszego dnia prezentujecie pierwszych 5 słów, powtarzając zestaw 3-krotnie.
Drugiego dnia pokazujecie ponownie pierwszy zestaw i dodajecie drugi.
Trzeciego dnia pokazujecie dwa pierwsze zestawy i dodajecie trzeci.
Czwartego i piątego dnia dodajecie kolejne zestawy przypominając jednocześnie poprzednie.
Od piątego dnia przedstawiacie już 5 zestawów po 5 słów, czyli w sumie 25.
dzień
Prowadzenie sesji – etap pierwszy
Od szóstego dnia zmieniacie zestawy słów wymieniając w każdym jedno słowo na inne.
W tym systemie tygodniowo można wprowadzić 35 nowych słów. W ciągu miesiąca (31 dni) daje to całkiem sporą liczbę 1085 słów. Sporo, prawda?
W pierwszym etapie nauczania skupić się należy na pojedynczych wyrazach: rzeczownikach, czasownikach i przymiotnikach, wszystkich zaczerpniętych z codzienności Waszego dziecka. W takiej właśnie kolejności. Najpierw rzeczowniki, później czasowniki a dalej przymiotniki. Na końcu możecie dodać jeszcze przyimki. Zawsze w parze, np. 'pod stołem’.
Przykładowe zestawy słów do nauki czytania małych dzieci.
Podpowiedź
W prezentacji używajcie głównie małych liter. Wyjątkami są imiona i inne nazwy własne. Bezpośrednio po sobie nie prezentujcie wyrazów zaczynających się na tą samą literę.
Etap drugi – zlepki dwuwyrazowe
Zaczynacie pracę z wyrażeniami dwuwyrazowymi.
Przez 3 kolejne dni wymieniacie po jednym zestawie na zestawy dwuwyrazowe.
W zestawieniach w pierwszej kolejności użyć należy słów już wcześniej prezentowanych, najlepiej zmieniając liczbę i rodzaj. Przykładowo w pierwszym etapie nauczyliście dziecko przymiotnika czerwony i rzeczownika jabłko. Teraz użyjecie wyrażenia czerwone jabłka.
Dwie pozostałe sesje uczą kolejnych pojedynczych słów.
Etap trzeci – proste zdania
Zaczyna się prezentacja prostych, kilkuwyrazowych zdań. Powinny składać się one, tak jak poprzednio, z już poznanego słownictwa. W dalszym ciągu dodawać należy kolejne słowa.
Etap czwarty i piąty
W etapie czwartym kontynuujecie prezentację zdań, które są już bardziej rozbudowane.
W piątym etapie przychodzi czas na książki z odpowiednio dobraną, dużą czcionką.
Pani Aniu – jest Pani NIESAMOWITA!
To niewyobrażalne szczęście mieć taką mamę;D
Bardzo dziękuję za te gotowce.
Dzięki serdeczne 😉
Jakoś dajemy radę, bo przecież nie samą nauką człowiek żyje 😉
Dzień dobry. Dziękuję za wspaniałe prace.
Gdzie kupić zestawy słów do nauki czytania ?
Pozdrawiam
Na dzień dzisiejszy nie wiem, gdzie takie materiały można kupić. Jesteśmy z dziećmi już po etapie nauki czytania.