Powoli przechodzimy od pierwszej dziesiątki do większych liczb. Nadal jednak ćwiczymy dopełnianie do 10, aby utrwalić ten schemat wykonywania obliczeń. Nadal stosujemy też tęczowy schemat dopełniania do 10, by liczenie stało się łatwiejsze.
Tęczowy schemat dopełniania do 10 znajdziecie w poprzednim wpisie.
Dodawanie do 20 przez dopełnianie do 10
Do ćwiczeń wprowadzamy również kolorystyczne rozróżnienie dziesiątek i jedności. Czerwień wybrałam dla jednostek, niebieski dla dziesiątek, a zielony dla setek. Być może fiolet zostanie przyporządkowany do tysięcy. Postaram się utrzymywać ten schemat także w późniejszych ćwiczeniach.
Dlaczego mamy dwa schematy kolorystyczne? Okazuje się, że młodszej córce lepiej się pracuje na tęczowym schemacie, a starszemu synowi, który już dobrze utrwalił sobie dopełnianie, lepiej pracuje się na mniejszej liczbie kolorów, dzięki czemu bardziej może skupić się na rozróżnianiu dziesiątek i jedności.
[dodawanie-odejmowanie]