Nauka czytania dla dzieci metodą globalną

W tej kategorii znajdziecie przemyślenia, które trudno zakwalifikować do jednej konkretnej kategorii, czy też nie mieszczące się w żadnej utworzonej wcześniej kategorii.

Anna Kubczak dnia 22 marca 2013

Metoda ta polega na nauce czytania całych wyrazów poprzez zapamiętywanie ich zapisu graficznego. Ponieważ dzieci najlepiej przyswajają sobie wyrazy, które już znają, których znaczenie jest dla nich jasne, w pierwszej kolejności wybiera się tematyczne grupy słów z najbliższego otoczenia tj. rodzina, domowe sprzęty i często zwierzęta.

Jeżeli chcemy rozszerzyć umiejętność czytania o nowe słowa, wykorzystuje się metodę bitów informacji, w której po graficznym przedstawieniu słowa pokazuje się zdjęcie przedmiotu czy przymiotnika lub też animację obrazującą czynność. […]

Czytaj dalej wpis Metoda czytania globalnego Glenna Domana

Dlatego na początku musicie zastanowić się ile czasu możecie poświęcić na sesje z dzieckiem.

Każda sesja zawierać powinna 5 wyrazów, każdy pokazywany przez sekundę. Sesję należy powtórzyć w ciągu dnia 3 razy, przynajmniej w kilkunastominutowych odstępach czasu. Jednak do czasu trwania sesji trzeba doliczyć czas na wyciągnięcie materiałów i ich schowanie. Dziennie maksymalnie można prowadzić 5 sesji.

Czytaj dalej wpis Jak przygotować się do prowadzenia sesji czytania – czas i miejsce

Na początku przedstawię jak w założeniu powinno wyglądać nauczanie czytania małych dzieci. Nie zawsze się to sprawdza, ale warto wiedzieć co daje najlepsze efekty.

Wprowadzenie sesji

Zaczynacie powoli. Tak żeby zainteresować dziecko nową zabawą. Pierwszego dnia prezentujecie pierwszych 5 słów, powtarzając zestaw 3-krotnie.

Drugiego dnia pokazujecie ponownie pierwszy zestaw i dodajecie drugi.

Trzeciego dnia pokazujecie dwa pierwsze zestawy i dodajecie trzeci. […]

Czytaj dalej wpis Jak prowadzić sesje – etapy nauki metodą globalnego czytania

Anna Kubczak dnia 22 marca 2013

Zielnik, inaczej herbarium (z łacińskiego herba = ziele)

Czasy są teraz takie, że wiele dzieci mieszkających w miastach nie wie jak wyglądają pędy ogórka, a co dopiero ogórecznika. A szczerze powiedziawszy, to i dorośli, niezależnie od miejsca zamieszkania, mogą nie rozpoznać tej wielozadaniowej rośliny (ogórecznik jest rośliną leczniczą, miododajną, używany jest w kosmetyce i kuchni). […]

Czytaj dalej wpis Zielnik i jego znaczenie w edukacji dziecka

Jeśli dodatkowo chcielibyście stworzyć gablotkę, np. z kwiatami, można suszyć je zasypane w drobnych ziarnach kaszy, w pojemniku z ażurowym wieczkiem. Powinny wtedy zachować swój kształt.

8. Tworzenie zielnika

Jest to przedostatni etap. Na przygotowanych arkuszach z etykietami należy uzupełnić pola. Proponuję pomóc w tym młodszym dzieciom, żeby nie było później problemu z odcyfrowaniem nazwy. Następnie przyklejacie, za pomocą pasków papieru, fragmenty rośliny. […]

Czytaj dalej wpis Jak zrobić zielnik – przygoda dla całej rodziny cz. 2

Przygotowanie zielnika dla dziecka to nie tylko nauka, ale też świetna zabawa na świeżym powietrzu. W poszukiwaniu ciekawych okazów można zapuścić się na łąki, pola i do lasów.

Najciekawszą dla dziecka metodą tworzenia zielnika będzie metoda tradycyjna, czyli fizyczne zebranie roślin. Pędów, liści, kwiatów i owoców większych roślin, lub wykopanie mniejszych okazów w całości. Jednak aby zastosować tą metodę, należy sprawdzić, czy rośliny które planujecie zbierać nie są przypadkiem pod ochroną. […]

Czytaj dalej wpis Jak zrobić zielnik – przygoda dla całej rodziny cz. 1

Anna Kubczak dnia 22 marca 2013

Kolorowanki są idealnym wstępem do kształtowania dziecięcej kreatywności. Mimo, że dziecko jeszcze samo nie kreśli postaci, może już kształtować przestrzeń kolorem. Z czasem samo zaczyna przedstawiać swoje myśli. Życie kolorowanki dla dziecka wydaje się być krótkie. Kartka pokolorowana i wywieszona w dziecięcej galeryjce. Nic bardziej mylnego. Gdy maluch już wszystkim najbliższym pochwali się swoim najnowszym […]

Czytaj dalej wpis Drugie życie kolorowanek