Klocki magnetyczne dla dzieci jako pomoce dydaktyczne w czasie zabaw edukacyjnych dla dzieci

Klocki magnetyczne sprawiają dzieciom ogromną frajdę podczas tworzenia fantazyjnych konstrukcji. Nie dziwię się im zresztą. Sama sprawdziłam jak wciągająca może to być zabawa dla dziecka, także tego pełnoletniego 😉

Ale czy tylko zabawa? Otóż nie. Klocki magnetyczne to także świetne narzędzie dydaktyczne. Przekonujemy się o tym raz za razem odkrywając ich coraz to nowe zastosowania. Geometria, chemia cząsteczek, nieco fizyki i konstrukcje użytkowe... do wyboru, do koloru.

Klocki magnetyczne dla dzieci Geomag Pro - pobudzamy kreatywność i ćwiczymy motorykę u dzieci

Struktury geometryczne wykonane z klocków magnetycznych dla dzieci Geomag Pro

Zalety klocków magnetycznych

  • możliwość tworzenia różnorodnych konstrukcji,
  • pobudzanie kreatywności i świetna zabawa,
  • rozwijanie zdolności manualnych,
  • ćwiczenie cierpliwości,
  • możliwość wykorzystania jako narzędzia dydaktyczne praktycznie obrazujące geometrię lub właściwości fizyczne.

Wady klocków magnetycznych

  • pałeczki magnetyczne w jednym rozmiarze,
  • nietrwałość większych konstrukcji, szczególnie przy zastosowaniu słabszych klocków magnetycznych,
  • duża waga większych konstrukcji, utrudniająca przenoszenie budowli lub samych zestawów klocków,
  • łatwość w gubieniu najmniejszych elementów,
  • możliwość połknięcia przez małe dziecko, ewentualanie włożenia do nosa lub ucha.

Zabawa klockami magnetycznymi ma wiele zalet. Pozwalają na tworzenie przestrzennych budowli w całkowicie inny sposób niż tradycyjne klocki, choćby Lego, czy Cobi. To na prawdę pobudza kreatywność dzieci, które z ochotą wciągają się w zabawę i radosną twórczość.

Podobnie jak inne klocki, także i te sprzyjają rozwojowi motoryki u dzieci i dorosłych, bo także i Ci czasem muszą wrócić do podstaw po przebytym wypadku, czy chorobie.

Dziś jednak chciałam napisać o czymś innym. Klocki magnetyczne można z powodzeniem wykorzystać do praktycznych zajęć dydaktycznych z dziećmi, zaczynając choćby od brył geometrycznych.

Klocki magnetyczne a matematyka i konstrukcje

Wszyscy zaczynamy od figur płaskich. Podstawowym kształtem staje się tu trójkąt foremny. Figury o większej liczbie kątów łatwo się przekrzywiają. To jednak przestrzeń jest domeną klocków magnetycznych. Trójkąty foremne o różnych rozmiarach, prostopadłościany i inne graniastosłupy, kolejne ostrosłupy. Z ich pomocą możemy tworzyć stabilne konstrukcje, przypominające konstrukcje użytkowe: samochody, dźwigi, mosty, igla. Możliwości jest wiele, a z każdą nową konstrukcją, choćby najprostszą, dzieci uczą się modelowania przestrzennego. Jak zbudować dom, aby się nie zapadł jego dach? Gdzie umieszczać wsporniki? Jak połączyć przęsła, aby most dla autek nie rozpadł się na kawałki?

Na podstawie każdej budowli możemy dzieciom objaśniać podstawy geometrii.

Jakie inne pojęcia możemy omówić z dziećmi? Choćby oś obrotu bryły.

Klocki magnetyczne a nauki przyrodnicze

Także chemia, fizyka, czy biologia mogą zyskać na modelach z klocków magnetycznych. Nawet małe zestawy pozwalają na pokazanie dzieciom zasad działania pola magnetycznego. Różne bieguny oddziałują między sobą w określony sposób, przyciągają się lub odpychają. To ostatnie zjawisko można wykorzystać do wprawiania konstrukcji w ruch wirowy. Atrakcja, która potrafi dzieci doprowadzić do śmiechu.

Takie konstrukcje dynamiczne mogą służyć pomocą nie tylko małym dzieciom w poznaniu fizyki otaczającego nas świata. Z czasem pojęcie fizyki zostaje rozszerzone na kolejne: magnetyzm, mechanikę i kinematykę. Znając z praktyki zasady nimi rządzące jeszcze z wczesnego dzieciństwa, jak łatwo dzieci będą przyswajały sobie później definicje tych zasad? Czy z większą lotnością będą je przenosić na przedmioty użytkowe? Myślę, że tak, choć jeszcze nie mam na tym polu praktyki.

Pałeczki magnetyczne i kulki mogą również z powodzeniem zobrazować atomy i wiązania w cząsteczkach, bądź same cząsteczki w sieciach krystalicznych. W ten sposób można pokazać dziecku cząsteczkę wody, fragment DNA, czy strukturę diamentu. Klocki magnetyczne mają długą trwałość, dzięki czemu prezent dla małego dziecka może przydać mu się w kolejnych latach podczas zgłębiania bardziej zaawansowanych dziedzin nauki.

Struktura krystaliczna i amorficzna

Klocki magnetyczne dla dzieci jako pomoce dydaktyczne w czasie zabaw edukacyjnych dla dzieci

Dwie struktury krystaliczne i jedna struktura amorficzna wykonane z klocków magnetycznych Geomag Pro i Xmag2

FIZYKA Przykład wykorzystania klocków magnetycznych w czasie zgłębiania fizyki - poznajemy różnice pomiędzy strukturą amorficzną i krystaliczną ciał stałych.

Ciała o budowie amorficznej, takie jak np. wosk, mają cząsteczki (ewentualnie atomy) ułożone dość przypadkowo. W przypadku ciał o strukturze krystalicznej, tj. minerały krystaliczne, diament, czy metale, poszczególne atomy lub cząsteczki ułożone są w określony, regularny sposób, czyli w sieci krystalicznej.

Zadanie dla dziecka - która struktura jest trwalsza? Nie chodzi mi tylko o próbę zniszczenia przygotowanej konstrukcji. Niech dziecko zacznie od delikatnego wzięcia konstrukcji do rąk. Którą z nich da się przenieść bez zmiany kształtu? Z amorficzną może być trudno. Krystaliczne struktury także różnią się między sobą. Im są one gęstsze, tu piramida (układ tetragonalny), tym są one trwalsze.

Obracające się bryły

Klocki magnetyczne dla dzieci jako pomoce dydaktyczne w czasie zabaw edukacyjnych dla dzieci

FIZYKA wykorzystujemy siły magnetyczne, odpychanie się magnesów, do wprawienia w ruch wirowy zawieszonego 'krysztalitu' (Barbie Mariposa)
MATEMATYKA poznajemy oś obrotu bryły, a po zawieszeniu figury płaskiej - bryły obrotowe, choćby stożek
Brama i zawieszki z klocków magnetycznych Geomag Pro i Xmag2

FIZYKA /Dynamika/ Kolejny przykład wykorzystania klocków magnetycznych w czasie zgłębiania fizyki - poznajemy zasady działania dynamiki, czyli działanie różnych sił na ciała. W naszym przypadku chodzi o siły magnetyczne.

W zabawie wykorzystujemy przyciąganie i odpychanie się magnesów. W pierwszej kolejności musimy zbudować bramę pod którą będziemy podwieszać stworzone przez nas bryły. Jeśli dysponujecie zbyt małą ilością klocków magnetycznych można pokusić się o wykonanie tylko poziomej belki, którą zawiesicie na słupach wykonanych z klocków, albo metalowych garnków. Bez instrukcji do stworzenia stabilnej bramy potrzebowaliśmy 181 pałeczek magnetycznych (60 klocków magnetycznych Geomag i 121 Xmag2).

Jednym z pomysłów na zabawę jest wykorzystanie odpychania się magnesów do wprawienia w ruch wirowy zawieszonej konstrukcji.

Drugim pomysłem jest wykorzystanie przyciągania się magnesów o przeciwnych biegunach do rozhuśtania zawieszonych konstrukcji.

Nie musimy tłumaczyć dzieciom zasad działania dynamiki, by dowiedziały się, że takie istnieją. Wystarczy ich radosny śmiech i doświadczenie na przyszłość, które będą mogły wykorzystać we własnych projektach.

Klocki magnetyczne dla dzieci jako pomoce dydaktyczne w czasie zabaw edukacyjnych dla dzieci

FIZYKA wykorzystujemy siły magnetyczne, przyciąganie się magnesów, do rozhuśtania zawieszki
Brama i zawieszki z klocków magnetycznych Geomag Pro i Xmag2


Spodobały Ci się materiały? Podziel się z innymi...
Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

... i koniecznie zostaw komentarz.
Będzie to dla mnie wiadomość, że warto pisać dalej.

Anna Kubczak - Bystre Dziecko


Anna Kubczak
Mama pracująca w domu. Wrocławianka szukająca odpowiedniej drogi dla siebie i swoich bliskich.

Dyskusja

komentarze 2 »
  1. Babcia napisał(a):

    Jeden z lepszych artykułów,zobrazowane zastosowanie.Odpowiem na pytanie:” Czy z większą lotnością będą je przenosić na przedmioty użytkowe?”-i owszem,czym skorupka za młodu nasiąknie,tym na starość trąci.To nie jest martwe przysłowie.Rozbudzone w dzieciach zainteresowania,w przyszłości mogą przerodzić się w pasję poznawczą.Moje dzieci(już dorosłe)nigdy się nie nudzą.

  2. Ma napisał(a):

    Dzieci rosną,niedługo pójdą do szkoły. Jak pomagać naszym pociechom w zrozumieniu nowych zagadnień.To nie jest łatwe,dorośli używają skrótów myślowych,a tu trzeba ciekawie i po kolei .Dzięki takim zabawkom „dorośli”nie nudzą się pomagając dzieciaczkom.

Zostaw odpowiedź