Na początku przedstawię jak w założeniu powinno wyglądać nauczanie czytania małych dzieci. Nie zawsze się to sprawdza, ale warto wiedzieć co daje najlepsze efekty.

Wprowadzenie sesji

Zaczynacie powoli. Tak żeby zainteresować dziecko nową zabawą. Pierwszego dnia prezentujecie pierwszych 5 słów, powtarzając zestaw 3-krotnie.

Drugiego dnia pokazujecie ponownie pierwszy zestaw i dodajecie drugi.

Trzeciego dnia pokazujecie dwa pierwsze zestawy i dodajecie trzeci.

Czwartego i piątego dnia dodajecie kolejne zestawy przypominając jednocześnie poprzednie.

Od piątego dnia przedstawiacie już 5 zestawów po 5 słów, czyli w sumie 25.

zestaw
dzień
1 zestaw
2 zestaw
3 zestaw
4 zestaw
5 zestaw
1 dzień
+
2 dzień
+
+
3 dzień
+
+
+
4 dzień
+
+
+
+
5 dzień
+
+
+
+
+

Prowadzenie sesji - etap pierwszy

Od szóstego dnia zmieniacie zestawy słów wymieniając w każdym jedno słowo na inne.

W tym systemie tygodniowo można wprowadzić 35 nowych słów. W ciągu miesiąca (31 dni) daje to całkiem sporą liczbę 1085 słów. Sporo, prawda?

W pierwszym etapie nauczania skupić się należy na pojedynczych wyrazach: rzeczownikach, czasownikach i przymiotnikach, wszystkich zaczerpniętych z codzienności Waszego dziecka. W takiej właśnie kolejności. Najpierw rzeczowniki, później czasowniki a dalej przymiotniki. Na końcu możecie dodać jeszcze przyimki. Zawsze w parze, np. 'pod stołem'.


Przykładowe zestawy słów do nauki czytania małych dzieci.

1 zestaw
2 zestaw
3 zestaw
4 zestaw
5 zestaw
jabłko
krzesło
pies
piłka
mama
mandarynka
siedzieć
kot
misiek
tata
obiad
fotel
gołąb
gryzak
braciszek
sok
łóżko
rybka
smoczek
babcia
mleko
materac
miękki
klocki
dziadek

Podpowiedź

W prezentacji używajcie głównie małych liter. Wyjątkami są imiona i inne nazwy własne. Bezpośrednio po sobie nie prezentujcie wyrazów zaczynających się na tą samą literę.


Etap drugi - zlepki dwuwyrazowe

Zaczynacie pracę z wyrażeniami dwuwyrazowymi.

Przez 3 kolejne dni wymieniacie po jednym zestawie na zestawy dwuwyrazowe.

1 zestaw
2 zestaw
3 zestaw
miękki materac
psy szczekają
mama gotuje
twarde krzesło
kot miauczy
braciszek śpiewa
bujane fotele
rybka pływa
wesoły tata
wysoki stół
koń rży
zmęczony dziadek
jedzie wózek
ptak lata
siostrzyczka skacze

W zestawieniach w pierwszej kolejności użyć należy słów już wcześniej prezentowanych, najlepiej zmieniając liczbę i rodzaj. Przykładowo w pierwszym etapie nauczyliście dziecko przymiotnika czerwony i rzeczownika jabłko. Teraz użyjecie wyrażenia czerwone jabłka.

Dwie pozostałe sesje uczą kolejnych pojedynczych słów.


Etap trzeci - proste zdania

Zaczyna się prezentacja prostych, kilkuwyrazowych zdań. Powinny składać się one, tak jak poprzednio, z już poznanego słownictwa. W dalszym ciągu dodawać należy kolejne słowa.


Etap czwarty i piąty

W etapie czwartym kontynuujecie prezentację zdań, które są już bardziej rozbudowane.

W piątym etapie przychodzi czas na książki z odpowiednio dobraną, dużą czcionką.


Spodobały Ci się materiały? Podziel się z innymi...
Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

... i koniecznie zostaw komentarz.
Będzie to dla mnie wiadomość, że warto pisać dalej.

Dyskusja

Zostaw odpowiedź