-
Seria dyktand graficznych
10×10
dla przedszkolakówDyktanda graficzne z dużymi polami i kodem uporządkowanym.
Dyktanda graficzne – zadania polegające na wypełnieniu kratkowanej planszy według określonego schematu, np. według współrzędnych, czy też wyników działań matematycznych.
Możliwości jest wiele i każde z rozwiązań ma swoje zalety. Pomagają one rozwijać spostrzegawczość, orientację przestrzenną w małym i dużym formacie (czytanie mapy), logiczne myślenie, koncentrację, koordynację wzrokowo-ruchową… wymieniać można by na prawdę długo. Są też dla młodszych dzieci wstępem do nauki programowania.
-
Dyktando graficzne – sowa
Dyktando z osią symetrii. -
Dyktando graficzne – serce
Dyktando z osią symetrii. -
Dyktando graficzne – pisklę i pisanka
Dyktando z osią symetrii.
Dyktanda graficzne dla młodszych dzieci różnią się od tych dla uczniów starszych klas, bardziej wtajemniczonych. Dyktanda dla przedszkolaków mogą opierać się jedynie na odwzorowaniu podanego schematu. W takim wypadku przygotowujemy kartę pracy z rozwiązaniem, oraz pustą planszę podzieloną na pola. Tak właściwie, to może być nawet zeszyt w kratkę. Nasza córka w okresie zerówkowym posiadała brudnopis w kratkę, w którym pisała sobie różne obliczenia, projektowała swoje własne dyktanda graficzne i (najczęściej) po prostu sobie rysowała. Zadaniem dziecka staje się przerysowanie obrazka.
Kratki, na które przenoszony jest rysunek, nie muszą być tego samego rozmiaru. Mogą być większe, np. w rozmiarze 2×2 cm. Można nawet poszaleć i zaopatrzyć się w matę do kodowania, na której pola mogą mieć rozmiar 10×10 cm, a nawet więcej. Takie wydruki wielkoformatowe dostępne są choćby na allegro. Do odwzorowywania kodu można używać sztywnego brystolu lub pianek kreatywnych.
Dyktanda z osią symetrii urozmaicają zabawę w odkodowywanie obrazka. Okazuje się, przynajmniej na przykładzie zerówkowiczów, że odbicie lustrzane odkrytej połowy obrazka może być nawet trudniejsze niż samo odczytanie współrzędnych. Poza wymienionymi wcześniej zaletami dyktand graficznych, takie rysunki z odbiciem lustrzanym (odbiciem symetrycznym) kształtują w dzieciach świadomość istnienia prawej i lewej strony.
Jeśli dziecko ma wyraźny problem z wyobrażeniem sobie jak powinien wyglądać odbity symetrycznie obrazek, i dysponujecie przenośnym lusterkiem, możecie pomóc maluchowi przykładając lustro do osi symetrii. W ten sposób od razu zobaczycie jak powinien wyglądać gotowy obrazek.
Zamiast kredek, czy ołówka, do zabawy można wykorzystać kolorowe kwadraciki lub kółka. Skąd je wziąć? Drukujemy rozwiązanie w kolorze i rozcinamy na piksele – to jeden pomysł. Drugi pomysł wymaga kolorowego papieru: tniemy na kwadraty, bądź wycinamy dziurkaczem kółeczka. W zależności od stopnia skomplikowania nasze dyktanda mają rozmiary pól od 0,5 cm do 1,5 cm.
Dziękuję bardzo Pani Anno za wspaniałe dyktanda graficzne. Chłopcy „wsiąkli” przy nich totalnie, a ileż było emocji w zgadywaniu co też ukaże się po rozwiązaniu całej łamigłówki. I tak na przykład sikorka była na początku czołgiem 🙂
Pozdrawiam i życzę wielu pomysłów
Magda
A u nas bałwanek był ptaszkiem 😉
Pani Anno, bardzo dziekuje za te lamiglowki. Wykorzystam je na zajeciach jezykowych podczas nauki liczb i kolorow. 🙂